Yahudi kutsal metinlerinde iman esasları açık biçimde belirlenmiş değildir ve bu metinlerde kalıplaşmış bir inanç sistemi yoktur. Geleneksel kabule göre her Yahudi doğuştan Tanrı ile İsrâil arasında mevcut Ahid kapsamındaki on emir, pek çok kişi tarafından bir bakıma iman esaslarının özeti kabul edilmiştir. 

   Sizlere Musevi inancıyla ilgili bazı bilgiler vereceğiz:

İnsanların tasavvurları-tasarımları gençliklerinden başlayarak kötülüğe eğimlidir. (Tekvin) İsrail yasasına göre, tanrı haksızlık, ihlal ve günahları bağışlayabilir.  İsrail yasasına göre, haksızlık, ihlal ve günahları ancak Tanrı tarafından bağışlayabilirdi (çıkış 34.7) 

     İsrail Tanrısı iyicildi ve seçtiği cemaatiyle ilgilenirdi. Musevi kitabını ibadet etmek için değil, kavrayabilmek ve inceleyebilmek için okumaktaydı. Musevi, salt insan aklı standartlarının tasavvur edemeyeceği bir güçle mücadele ettiği için, görevi her insanınkinden daha seçkin ve derinlikliydi.

     Hristiyanlık inancında insanlar günahlarıyla birlikte doğar, Yahudilikte ise bu görüş kabul edilmez. Yahudi inancında, günah insan yapısıdır. İnsanlar günah işleyebilir. Günahsız durumuna yeniden dönebilir, ancak günahtan kurtulması Tanrının bağışlaması ile mümkündür. 

“Musevi’nin gündelik hayatında günahtan çok, korku ve anlayış vardır. Günah Musevi’nin şahsına ve kimliğine eklenmiş değildir. Musevi’nin özel durumu-statüsü Tanrı tarafından seçilmiş olmasındandır. Kimliği aynı Tanrı tarafından ilahi-kutsal kılınmıştır.” S.78

     Yahudi geleneğinde günah işleyen ruhlar-kişiler kendi cezasını kendi çeker, tüm insanlığın adına ceza çekemez.

Bu kendilerini üstün görüş, diğer etnik ve farklı kişilere karşı davranışlarının belirleyebilmektedir. 

     Bazı topluluklar ve milletler her ne kadar ilme ve teknolojiye de sahip olsalar da, kimlikleri ve inançları hareket tarzlarını etkilemekte ve yön vermektedir.

*Kaynaklar: Aytunç Altındal’ Üç İsa, İslam Ansiklopedisi.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.